Tijdens de grote storm in juni vloog in Tiel bij een flatgebouw het dak eraf. Ook bij het gebouw ernaast was er flink wat schade. Gelukkig schoot het calamiteitenteam van VvE Metea gelijk in actie. In nog geen week tijd waren beide daken gerepareerd en konden bewoners weer veilig naar huis – en had de verzekeraar al deels de schade voorgeschoten. “Eén van de bewoners bedankte ons nog na afloop”, vertelt VvE-manager Dimitry Zwaaij. “Want wat als we er niet waren geweest?”
Gelijk in actie
“Op een vrijdagavond kwam bij onze storingsdienst een melding binnen. Er was iets mis met het dak van één van onze VvE’s in Tiel”, begint Dimitry Zwaaij, de VvE-manager van het gebouw in kwestie. “We dachten eerst dat het om een gewone lekkage ging. Later bleek dat het dak er helemaal af was gewaaid en dat 24 huishoudens geëvacueerd waren. En bij het naastgelegen gebouw was er ook schade aan het dak.” Bouwkundige Remi Vermeulen begon die vrijdagavond gelijk te bellen. “Om kwart voor twaalf had ik een legertje dakdekkers en timmermannen geregeld waarmee we de volgende ochtend vroeg naar de flat konden om de schade te repareren.”
Heldere taakverdeling
Nog voor acht uur ’s ochtends kwamen de VvE-manager en bouwkundige samen met Miranda Agterberg van de afdeling Assurantiën in Tiel aan bij beide flats. Miranda ging gelijk bellen naar de verzekeraars van beide VvE’s. “Die wil je ter plaatse hebben, zodat je direct weet welke kosten zij gaan vergoeden en weet wat je kunt doen.” Dimitry ontfermde zich over de bewoners en Remi ging met de dakdekkers van dakbedrijf Elro en de timmermannen van De Jager Totaal het kleinere dak herstellen.
Ontoegankelijk verklaard
Het grote gebouw werd pas in de middag vrijgegeven, nadat alle losliggende dakbedekking en balken waren losgeknipt. “Samen met de brandweer en de gemeentelijk instructeur zijn we ’s ochtends gaan kijken, maar toen zagen we dat vier schoorstenen nog op instorten stonden”, blikt Remi terug. “Dus we hebben eerst het kleine dak gerepareerd en hebben bouwmaterialen geregeld. Dat was gezien de enorme hoeveelheden en de timing – zaterdagmiddag – een flinke uitdaging. Gelukkig hadden we containers geregeld, dus konden we wel alvast puinruimen.”
Tijdelijk onbewoonbaar
In totaal zijn er 24 huishoudens ontruimd en dat kwam niet alleen doordat het dak door de wind was opgetild. “Water kan zorgen voor kortsluiting in de woning. Maar de angst voor koolmonoxidevergiftiging was groter”, zegt Dimitry. “De schoorstenen waren kapot en als je dan gaat koken of douchen, blijven de CO-gassen in je huis”, legt bouwkundige Remi uit. “En dat is gevaarlijk. Daarom mochten de bewoners pas terug als het dak voldoende was hersteld – dat was donderdagmiddag – en alle rookgaskanalen gecontroleerd waren. De cv-installateurs van Schreuder-Ruitenbeek hebben de rookgaskanalen en ketels in alle flats gecontroleerd en daardoor konden de mensen vrijdagmiddag weer naar huis. In één week nadat hun dak eraf was gewaaid!”
Hotelovernachting regelen
“Via de brandweer hebben de bewoners de eerste nacht in een hotel of bij vrienden of familie doorgebracht”, vertelt Miranda. “Maar omdat de flats onbewoonbaar bleven totdat alles voldoende hersteld was, heb ik via de verzekeraars geregeld dat bewoners hun hotelovernachtingen vergoed kregen. We moesten in alle appartementen de rookgaskanalen en ketels controleren, daarom hebben we ook alle sleutels ingezameld bij de bewoners. Zo mochten Dimitry en ik ook bewoners begeleid binnenlaten om de laatste spullen te pakken.”
Geen draaiboek
Als je de verzekeringsvragen van VvE’s afhandelt en als bouwkundige voor een VvE-beheerder als VvE Metea werkt, dan ben je wel gewend aan de nodige calamiteiten. En hoewel deze stormschade groter was dan VvE Metea ooit heeft meegemaakt, wist het calamiteitenteam gelijk wat ze moesten doen. “Je kunt nooit terugvallen op een draaiboek, want je moet altijd ter plekke bedenken wat dan nodig is”, vertelt bouwkundige Remi. “Maar omdat we vaak calamiteiten meemaken, zoals brand of een ingestorte gevel, weten we snel hoe te handelen en wie we moeten benaderen.”
Nieuw: calamiteitenkoffer
“Wij helpen VvE’s graag uit de brand. Daarom kan elke VvE ons bellen bij een calamiteit”, zegt verzekeringsdeskundige Miranda. “Ik neem dan direct contact op met de verzekering, een bouwkundige komt zich ontfermen over de schade en de VvE-manager onderhoudt de contacten met de VvE-leden. En sinds kort hebben we ook een calamiteitenkoffer klaarstaan. Daarin zit alles wat je ter plekke nodig kan hebben: pen, papier, verbanddoos, lijst noodtelefoonnummers, herkenbare VvE Metea-hesjes … want omdat het klimaat verandert, verwachten we dat dit soort calamiteiten helaas alleen maar vaker gaat voorkomen.”