Jarenlang was het Admira-pakket voldoende ondersteuning voor VvE Corsinue de Oost in Almere. Totdat meerdere bouwkundige gebreken aan het licht kwamen. De hoeveelheid storingen en onderhoud begonnen zoveel tijd te kosten, dat de VvE besloot over te stappen naar het Genera-pakket. Nu verzorgt VvE Metea nu het administratief, financieel én bouwkundig beheer voor de VvE. “Er is echt een last van mijn schouders afgevallen”, zegt VvE-voorzitter Maikel Buitenhuis.
Gebreken na oplevering
“Ons appartementencomplex is in 2012 opgeleverd, maar helaas met een aantal gebreken”, zegt Buitenhuis. “In het begin was er niets aan de hand en konden we als bestuur zelf het bouwkundig beheer van de 24 appartementen wel aan. Maar na een aantal jaar zagen we dat er steeds meer onderhoud nodig was.” Eén van de grootste kopzorgen zijn verkeerd geplaatste raampartijen, waardoor dorpels langzaam doorzakken en schuifdeuren niet goed sluiten of opengaan. Het appartement ’s zomers luchten is daardoor moeilijk, terwijl ‘s winters de kieren juist zorgen voor onnodig veel kou. “Ook hebben we veel last van lekkages zonder duidelijke oorzaak en is de riolering aan het verzakken. Daardoor zitten sommige appartementen ook met stankoverlast.”
Veel uitzoekwerk
“Dit soort problemen zelf oplossen kost veel tijd, want het kost allemaal veel uitzoekwerk”, aldus Buitenhuis. In combinatie met een drukke baan kan het onderhoud aanpakken daardoor knap lastig zijn. Zo zijn veel partijen waarmee samengewerkt moet worden alleen overdag bereikbaar – en dan is er juist geen tijd. “Bovendien moet je zelf ook weten welke bedrijven goed zijn”, zegt de VvE-voorzitter, “en daar heb ik geen verstand van. Dan kun je beter vertrouwen op de kennis en ervaring van VvE Metea, die vaker met dit soort partijen samenwerkt. Zij weten wie ze moeten hebben, welke afspraken je maakt, ze controleren de werkzaamheden en houden contact met die partijen. Dat scheelt ons als VvE-bestuur veel tijd.”
Tijdrovend onderhoud
“Onze VvE-manager Matthy van Rooijen verzorgde voor ons de administratie en zag hoe erg we worstelden met het vele onderhoud dat op ons afkwam”, vertelt Buitenhuis. “Soms waren het vier tot vijf storingen per week en ik werk meer dan 40 uur per week; dat gaat gewoon niet. En wanneer je in het weekend even een paar uurtjes wil ontspannen, gaat dat knagen. Want er is nog zoveel te doen. Matthy stelde voor om over te stappen van Admira naar het uitgebreide Genera-pakket. En ik moet zeggen: er is een last van mijn schouders afgevallen. Vorig jaar hebben we het schilderwerk aangepakt en toen ontdekte ik hoeveel tijd het vinden, begeleiden en controleren van schilders kost. Het onderhoud dat nu nodig is, is nog veel complexer. Dat regelt VvE Metea nu allemaal.”
VvE-bestuur ontlasten
Het overstappen van het administratieve naar het full-servicepakket van VvE Metea kostte wel wat overtuigingskracht binnen de VvE. Buitenhuis: “Maar Matthy heeft het VvE-bestuur goed daarbij ondersteund met heldere mails en zelfs teksten voor in onze WhatsAppgroep. Dat hielp de andere leden overtuigen. Ze is een hele betrokken VvE-manager, dus ze was ook niet gewoon aan het verkopen. Ze dacht vooral over de mogelijkheden om het VvE-bestuur te ontlasten. Want dit soort onderhoud kun je niet laten liggen; je moet het snel en goed aanpakken. Nu betalen we ieder 5 euro per maand extra en weten we zeker dat alles op tijd en goed gebeurt – en ik heb mijn vrije tijd terug. Dat is die 5 euro wat mij betreft meer dan waard!”